Zekat parası kurban olarak verilememektedir. Zekat fakirin hakkı olduğu için doğrudan verilmesi gerekir.
Verilecek zekatın geçerli olması için temlik şarttır. Temlik; zekat olarak verilecek mal veya nakit paranın mülkiyetini zekatı alan kimseye nakletmek demektir. …Zekatta temlik şartının dayandığı delil, “”zekatı veriniz”” anlamındaki ayetlerdir. Bu ayetlerdeki vermek, malın mülkiyetini karşı tarafa geçirmek demektir. Diğer yandan “”Sadakalar, (zekatlar) ancak fakirlerin, miskinlerin… hakkıdır”” (Tevbe, 9/60) ayetinde sayılan sekiz sınıfın başına getirilen “”lam”” harf-i cerri temlik ifade eder. Yani zekatın mülkiyetinin bu sekiz sınıfa veya bu sınıflardan birisine nakledilmesi gerekir. (Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlhmihali, 2017, sayfa 597)
Malların zekatı, mal olarak verilebileceği gibi değerleri para olarak da verilebilir. …Zengin bir kimse, evinde kiracı olarak oturan fakirden ücret almayıp bunu zekatına saysa, zekatını ödemiş olmaz. Çünkü zekatta mal ve paranın fakirin eline geçmesi şarttır. Burada ise, faydalanma varsa da, fakirin eline geçen bir şey yoktur. (Lütfi Şentürk, Seyfettin Yazıcı; T.C. Diyanet İşleri Başkanlığı İslam İlmihali, 2017, sayfa 304)
Zekatın ehil olan kimseye mülk yapılması şarttır. Bundan dolayı fakirleri, yemeği serbest bırakmak suretiyle yedirilen yemek zekat sayılmaz. Yine böylece bir hayır işine sarf edilen bir para, zekata sayılamaz. Mesela bir zekat parasıyla köle azat edilemez veya bir zata hac yaptırılamaz, ölülerin kefenleri alınamaz veya borçları ödenemez. (Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Sadeleştiren:Mehmet Talu, 2013, sayfa 414)
…Zekatta gaye yoksulun ihtiyacının karşılanmasıdır. Bu ihtiyaçlar, yoksula zekatı malın kendi cinsinden vermekle karşılanabileceği gibi, zekat malının yerine başka cins mal veya nakit para vermekle de karşılanabilir. Bu duruma göre bir kimse altının zekatı için, kıymeti kadar gıda maddesi veya kumaş verebilir. Yine saime hayvanlar veya ticaret malları yerine de değerleri kadar nakit para verilebilir. Ancak bu konuda yoksullar için yararlı olanı tercih etmek daha uygun olacaktır. …Zekatın ehil olan kimseye temlik edilmesi şart olduğu için, temlik niteliği taşımayan ibaha suretiyle fakirlere yemek yedirme, bir hayır için para harcama zekata mahsup edilemez. Mesela; bir zekat parasıyla mescit, yol, köprü, çeşme ve okul inşa ettirilemez… (Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlhmihali, 2017, sayfa 645)